This slideshow requires JavaScript.


origami, folding surfaces gibi kavramlar mimarlıkta ve diğer pek çok disiplinde eskiden beri kullanılan terimler aslında..şimdilerde supersurfaces olarak genelleyebildiğimiz bu terimler yeniden gündemde bilgisayarların katkısıyla; hep biraz daha ileri itelemek adına hem tasarımı, hem üretimi..computation ve computerization kavramlarını anlamak daha kolay olabilir diye özellikle origami üzerinden gitmek istedim..biraz bu konularla ilgili araştırınca fiziksel olarak modellemenin çoğunlukla kağıt gibi katlanabilir ve kolay şekil alabilen malzemelerle belli bir kurala göre(üçgensel yüzeylere bölme, katlama vb) kolayca yapılabildiği bu yüzeylerin farklı programlarda  nasıl elde edilebileceği konusu üzerinde biraz çalıştım..bu tam da  geometer’s sketchpad ile tartışmaya başladığımız programın çalışma mantığı ve Terzidis ile öne sürülen computarization ile computation terimlerini belki de biraz daha iyi anlamak amacıyla aynı fiziksel modeli başka digital programlarda kullanarak çalışma, process ve esnekliğin gözlemlenmesi amaçlı bir ön başlangıç oldu..ilerleyen zamanlarda processing e hakim oldukça umarım daha da geliştirebilirim..şimdilik rhino da elde ettiğim origami modelini obj olarak kaydedip katlanabilme ve dönme hareketleri için gerekli toollar için ‘ OBJLoader_Sample_SAITO ‘ library den faydalanarak bir katlanabilirlik hareketi yaratabildim..belli bir for döngüsü içinde mouse hareketine bağladığım bu katlanabilirlik hareketi aslında ekranın boyutu yani mouse hareketliliği ile sınırlı kaldı ve katlanabilme boyutunu arttırmak için ekran boyutu ya da model boyutu ile oynadığımızda ise programın çalışmakta zorlandığı gözlemlenmektedir..aynı modeli rhino grasshopper da  slider ile ilgili komutlarla yaratabildiğimiz esneklik modelin boyutu ve katlanabilme derecesi ne olursa olsun programın isteğe rahatlıkla cevap verebilmesi aslında hangi programda neyin yapılabilirliliğinin bilinmesinin önemini bir kez daha hatırlatmış da oldu..çünkü processing modeli sadece bir görselleştirme representation aracı olarak kalırken, grasshopper da farklı parametrelerle aynı modelin üretilebilirliği de sağlanabilmektedir..bu durumda processing deki bu model için computerization terimini kullanmak pek de yanlış olmayacaktır; sadece farklı bir ortamdaki bir representation olarak düşünürsek yarattığımız modeli ancak bilgisayar burda örneğin for döngüsüyle yarattığı çoklu hesaplama yetisi ile bir önceden tahmin edilememe durumu da yaratır ki bu durumda elde edeceğimiz modelin bir sonraki basamağında tam olarak nasıl bir potansiyel alacağımızı çoklu hesaplamayı bilgisayar kadar hızlı yapamadığımızdan kestiremediğimizden model bir computation da olmaktadır..computatition dediğimiz kavramda görselleştirmenin yanında türetme ve türettirebilme kavramı da girmektedir..kullanıcı kontrolü aslında her iki durumda da (computation-computerization) elinde tutar belli komutlarda bir takım limitationlar kullanarak; ancak yine de computation ile bilgisayarın aynı senkronda çoklu hesaplama becerisinden kaynaklı önceden tahmin edilememe durumunun baskın olması kaçınılmaz gibi geliyor bana..yani computerization aslında fiziksel olarak yapabildiklerimizin kağıt üstünde hesaplayabildiklerimizin bir represantation ı olarak kalırken ki bunu sketchpad in eski versiyonları yani iteration yapamadan önceki versiyonları bunun iyi bir örneği bence..yani computation insan mantığının da ötesinde biraz daha algoritma, çoklu hesaplamaya bağlı bir ‘intention’ yaratıyor ama bu olumlu mu olumsuz mu ayrı bir tartışma aslında..bir de az buçuk geo-gebra ile uğraşma fırsatım oldu; o da aynı sketchpad mantığında gibi deşifre ettiğim kadarıyla..sadece her komutta daha fazla geri dönülme fırsatı sunulmuş; yani her değişken birbirinden bağımsız olarak daha düzenli işliyor..ama bu program da computerization mantığında şimdiye kadar kullandığım kadarıyla çünkü her adım tek tek girdi yapılmak zorunda bilgisayarın o hesaplama konut mantığı devreye çok az giriyor..neyse deşifre ettikçe programı onu da paylaşmaya çalışırım burdan :)) şimdilik bu kadar..

Özge Hazer